Ranjau Perjalanan Hidup

Hidup Ibarat Roda, Ada Pahit dan manisnya.

*@*@ Hari - hari Bahagia 4 hari *@*@

Ape ek aku nak cerita kali… emmm aku nak cerita hari bahagia yang aku lalui kat korang semua… hihihi best giler weh… 4 hari cuti… tak payah pikir pasal UAT… SIT…. R3 L3 lah…. retest le… memang bahagia sangat….. Macam-macam aktiviti aku buat kat umah…

Oklah… aku punya cuti starting dengan hari jumaat…. Sampai le ari isnin… kebetulan lak ari jumaat PM istihar cuti umum…. Fuhhh…. Save cuti aku…. Thanks PM…. Jasa mu amat dikenang… hiihihihi . Oklah kita start ngan ari jumaat… ape ek aktiviti aku…. Oooo jumaat pagi bangun dari tido… biasa le…. Gosok gigi… sembahyang subuh…. Lepas tue… cari cerita – cerita best…. Yang dah lama aku tinggalkan aktiviti nie dulu…. Semenjak dua menjak nie… masa yang tidak mengizinkan aku melalukan aktiviti aku dulu…..Inilah masa yang aku akan gunakan sepenuhnya…… hihihihihi . Lepas cari cerita best… aku bangun mandi dan basuh kain… wah banyak nya baju tak basuh… sampai 2 kali mesin… mana tak nya… stok untuk seminggu pakai… hiihihihihihi.. tak sempat weh… balik keje sampai umah kul 8.30 PM… aduh,….. sampai bila le… aku nak kena hidup macam nie… emmm… kali nie… aku tak nak cite le pasal cite sedih… Dah keluar topik dah nie….

Oklah… berbalik cerita asal…. Siap aje mandi…. Aku keluar cari lauk…. Ape yang patutu untuk dimasak tengahari dan stok untuk 4 hari…. Ihihihihih.. ini memang jadi suri rumah sepenuh masa… tue baru betul…. Ini yang aku inginkan sebenarnya….….. hiihihihihi…. Sambil menulis novel… hihihhihi… tapi bila agaknya cita – cita aku nak tercapai tah… itulah aktiviti selama 4 hari… sampai berkilat rumah aku kerjakan…. Hihihihihi korang ade…. Korang taka de… Tapi aku nak share lah ngan korang… antara cerita- cerita yang aku cari banyak lah jugak…. Sapa nak bawak pendrive ek… hihihiihi… Antara ceritanya adalah… cuti-cuti cinta, 4 madu, jangan pandang belakang congkak2, scenario asam garam, magika, duhai si pari – pari, mantra dan Jalang.

Oklah… kecian korang ek… nak tahu sinopsis cerita dia ek…. Mana boleh… tak syok le korang tengok nanti…. Hihihihihi nape muka sedih tue…. Nak tahu jugak ek… hihhihi ok le… aku cerita le serba sedikit…

Ok… kita mula dengan cerita “CUTI-CUTI CINTA” … cerita nie boleh dikategorikan sebagai cerita komedi cinta le… File m ini dibintangi oleh Farid Kamil, Nora Danish the fabolus cat. Filem ini berkisarkan Eava Ealiana (lakonan Nora Danish) yang merupakan seorang pengarah di sebuah syarikat kepunyaan bapanya, Tan Sri Zaini (lakonan Zaibo).Sebagai anak tunggal kesayangan, Eava dilimpahi dengan penuh kasih sayang dan kemewahan.Apabila dewasa, Eava yang berkelulusan luar negeri bekerja di syarikat ayahnya. Eava merupakan seorang yang terlalu cerewet tentang segala-galanya, sombong dan suka membangga diri. Dia juga sering membebel jika tidak puas hati dan sangat tegas.

Ok…. Nak tahu pasal cerita 4 madu lak??? Hihihihi korang nie tamak le… tapi taka pa korang punya pasal…. Filem 4 madu…. Kisah bermula apabila Azlan, Seorang pekerja biasa di sebuah chalet, menerima sepucuk surat memintanya untuk hadir ke pejabat guaman di Kuala Lumpur. Walaupun musykil, Azlan nekad pergi ke pejabat guaman itu bersama temanya, Firdaus.Setibanya disana, Azlan diperkenalkan dengan adik tirinya, Azrul, buat pertama kalinya. Mereka berdua memang terlalu berbeza kerana Azrul seorang ahli perniagaan yang berjaya. Di pejabat guaman tersebut, En. Zahrin Ishak, membacakan wasiat yang telah ditinggalkan oleh arwah ayah mereka. Harta-harta wasiat tersebut yang bernilai RM 50 Juta itu akan menjadi hak milik mereka sekiranya mereka dapat memenuhi syarat-syarat wasiat tersebut. Nak tahu selanjutnya sila le tengok sendiri.


Next cerita pulak…. Pasal filem jangan pandang belakang congkak2. Filem ini boleh dikatakan filem komedi le… memang lawak le cerita nie. Setalah berjaya memulihkan Punai (Cat Farish), Asmat (Lan Pet-pet) dan Johan (Shaheizy Sam) serta berjaya menewaskan Mustika dalam JPBC yang lalu, Pak Mor yang cedera itu terus menuju ke anak sungai. Pak Mor dibantu oleh Mustika (Lisa Surihani) dan berpakat untuk merampas harta Pak Sudir.Punai dan Asmat berjumpa denga Wak Ketari (Bob Ku2) dan menuntut ilmu kebomohan. Anak Wak Ketari, Seha (Nora Danish) diganggu dan diculik oleh Mustika dan Pak Mor. Punai, dan Asmat diarahkan oleh Wak Ketari untuk menyelamatkan anaknya, Seha.

Wah… penatnya…. Sambung next post boleh tak….? Ha… tak boleh ek…. Korang nie memang nak dera aku insan yang lemah ini le…. Oklah next cerita pasal scenario asam garam… cerita nie lawak…. Tapi lawak senario sendiri mau ingat le…. Ok kita fokus pada sinapsis dia. Bermula dengan kejadian Asam dan pembantunya Garam cuba mensabotaj warung Cik Hawa / pejabat Pak Adam. tetapi usaha mereka gagal kerana kebodohan sendiri. Asam dan Garam memang sakit hati dengan Pak Adam kerana Pak Adam adalah seorang kontraktor yang jujur dan disukai oleh Cik Hawa. Pak Adam, Asam dan Garam tinggal di sebuah kampung dan menjalankan perniagaan pembinaan. Di kampung itu juga tinggal seorang janda bernama Cik Hawa yang berniaga warung kopi bersama anaknya Amin (10 tahun). Pergaduhan mereka lebih hebat apabila pihak sekolah kampung mereka mengumumkan tender baru dan meminta semua kontraktor menghantar proposal. Pelbagai usaha dilakukan Asam dan garam bagi menggagalkan proposal PakAdam.Pak Adam adalah seorang yang jujur dan sering mendapat projek kerana kualiti kerja yang bagus. Asam dan Garam juga cuba merasuah pihak sekolah agar mengambil syarikat mereka. Jalan terakhir yang dilakukan Asam dan Garam adalah dengan mnculik Cik Hawa dan mengugut Pak Adam memberikan tender tersebut kepada mereka. Asam dan Garam menculik Hawa sebenarnya kerana Hawa menolak pinangan Asam dan mendapat tahu Hawa akan bertunang dengan Pak Adam. Pak Adam mendapat tahu hal tersebut berusahah sedaya upaya menyelamatkan Cik Hawa yang akhirnya terselamat kerana kebodohan Asam dan Garam sendiri serta bantuan Amin dengan gadjetnya. Asam dan Garam akhirnya ditangkap pihak polis kerana selalu menipu dalam projek yang dilakukan syarika mereka dan terlibat dalam rasuah. pak Adam dan Cik Hawa akhirnya selamat ditunangkan.

Emmm… magika…. Satu filem yang boleh diklasifikasikan sebagai filem fantasi… harus le… tgk sapa penerbit filem nie KRU… Best le cerita nie…. Tak berat sangat cite nie…. Sesuai untuk releasekan tension… selepas dimarahi user selepas UAT…. Hahhaha sempat lagi…. Penat le nak cerita semua…. Macam biasa lah ek… kalau nak tahu…. Datang bawak pendrive atau apa-apa yang patut le…. Tapi dapat disimpulkan cerita paling kureng yang aku tengok lah.. cerita jalang…. Entah apa –ape tah punya cerita… Emmmm oklah…. Penat sudah… selamat membaca….

0 ulasan:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...