Ranjau Perjalanan Hidup

Hidup Ibarat Roda, Ada Pahit dan manisnya.

*@*@*@* BaNjIr Di KeLaNtAn *@*@*@*

Waduh.... lamanya aku tak update blog.... emmmm tuntutan kerja yang buat aku tak ada masa untuk update blog aku bulan nie.... itu le... kalut ngan CRnya.... Ngan UATnya.... ngan SITnya.... Ape nak buat... selagi aku bergelar pekerja... itu semua terpaksa aku redahi dengan reda.... reda ke.... hahahhaha...
Sebagai mukadimah bulan nie... aku letak le laporan catatan aras air di kelantan.... tak sedar cepat masa berlalu... pejam celik pejam celik kelantan dah nak banjir lagi... hihihihihi... tapi mengikut laporan dibawah keaadaan air sudah menghampiri tahap berjaga - jaga.... so kepada warga kelantan semua... cepat sediakan payung sebelum hujan (mesej penting bagi yang tinggal di kawasan - kawasan rendah). Cerita pasal banjir nie.... teringat jugak aku pada satu ketika dulu... kalau tak silap aku le... banjir tahun 2008... pengalaman nie memang amat berharga... tak semua orang boleh rasai....
Ceritanya bermula begini, sewaktu aku dan kakak ku kak yah pulang dari KL ke Kelantan... Alah... sebelum aku tinggalkan kelantan pergi ke kl... waktu itu cuaca agak le baik... tak sangka le bila balik boleh banjir... Aku ke KL pun bukannya lama.... sampai petang jumaat.... ari sabtu pagi bertolak balik kelantan balik... kitorg pergi kl untuk ambik 2 org anak buah aku... Syakir dan syafiq... balik kg...
Biasa le... cuti sekolah macam nie diorg 2 org tue suka balik kelantan... terutama musim banjir macam nie... alasan nak tengok air banjir... tapi memang tahun tue hajat mereka tertunai... bas yang kami naik tersadai dekat kuala krai... disebabkan laluan ditutup... katanya air sungai durian naik.... so berkampung lah kami dikuala krai... Bas yang kami naiki sampai di kuala krai dalam pukul 5. Tapi nasibb baik le... bas tue berhenti dekat kawasan pekan kecik... tapi aku lupa ape nama pekan tue.... So disitu le kami berkampung sepanjang malam...
Pekan tue nak makan tak ada masalah... sebab depan tue kfc... so disebabkan oleh terlalu lapar sangat... kami berjalan kaki le pergi ke KFC dekat situ... Semua org serbu KFC tue disebabkan oleh terlalu lapar.. Seperti yang aku cakap... pekan tue nak makan memang tak ada masalah... tapi yang agak sulit nya... nak buang air le... bayangkan bukan sebiji bas aje yang tersadai kat situ.... 4 biji bas... tue tak ambik kira kereta lagi... hai... memang seksa le...
Lama jugak le menunggu... tetapi yang tak sanggup tunggu tue.. yang memang orang kuala krai.. kebanyakkan antara mereka mencari alternatif lain... dan ada jugak yang sanggup bayar RM 50 untuk menaiki sampan untuk menyeberang ke sebelah sana... tapi risikonya amat le tinggi... aku dan kakak aku nie tak sanggup lah.... dah le naik sampan..... dengan budak 2 org nie lagi... tak nak lah... baik aku tunggu aje kat situ...
Tunggu punya tunggu akhirnya kami dapat berita paras air sungai durian mulai surut. Syukur alhamdullilah.... Berita air surut tue kami terima dalam pukul 8.30 Malam. Tapi kenderaan belum lagi diberi kebenaran untuk melalui jalan tersebut... Kami menunggu lagi... nasib baik budak 2 tue tido... tapi kesian diorg... tido dalam panas... pakcik bas tue offkan econ bas. Kira - kira dalam jam 12 tghmalam.. driver bas bagi tau jalan dah dibuka untuk kenderaan berat sahaja... Bila dia cakap dibuka untuk kenderaan berat... bermakna air masih melintasi jalan... Aduh... berdebarnya... dah le bas 2 tingkat... kami punya seat kat bawah... rendah tue... aduh.... Slow -Slow bas tue bergerak... Akhirnya sampai ke kawasan kejadian.... wah.... taksubnya aku melihat air... aku yang dah agak banyak umurnya... taksub tgk air... inikan pulak budak 2 orang tue.... kiri kanan kami dikelilingi oleh air.... kat luar dah nampak macam pulau dah....
Bas masih bergerak... ada le 2, 3 buah kereta yang tersadai kat tengah - tengah kawasan naik tue... ini mesti jenis yang degil... orang tak bagi lalu dia nak lalu jugak... kan keta dah mati kat tengah - tengah air tue... Aduh berdebar -debar rasanya... bila masuk kawasan yang agak rendah..... Tetiba... aku ternampak air memasuki bas yang kami naiki... alamak... abis basah beg yang diorg letak kat bawah lantai bas... dengan cepat - cepat pemandu bas yang kedua mengangkat naik beg yang lantai... ish.. time tue risau jugak hati nie... iye le... bayangkan... air masuk dalam bas... bila air masuk... ada le kemungkinan bas akan mati ditengah2 jalan tue....
Aduh... risau ... risau... dah le air masih laju lagi .... kami banyak - banyak berdoa.... agar bas tue tak mati.... risau weh.... macam - macam benda boleh jadi nie.... hihhihihih.... tapi syukur alhamdulillah... bas selamat menyeberangi air banjir tersebut dan sampai ke kawasan tinggi... Sampai sekarang masih teringat kejadian itu... kena pulak sekarang aku bekerja di KL.... memang boleh dikatakan aku akan melalui kawasan itu setiap kali pulang ke kampung.... Wah... kenangan manis betul...
Laporan Catatan Aras Air Tertinggi Mengikut Tempat
Kemaskini Pada : 08-12-2010 13:36:26
BilSungaiTempatAras Normal (M)Aras Berjaga (M)Aras Amaran (M)Aras Bahaya (M)Catatan Tertinggi
Tarikh & WaktuSukatan (M)
1Sungai GalasDabong28.0032.0035.0038.0001-11-2010 12:0031.21
2Sungai LebirTualang22.0027.0031.0035.0004-11-2010 19:0026.26
3Sungai KelantanTangga Krai12.0020.0022.5025.0001-11-2010 01:0020.86
4Sungai KelantanJambatan Guillemard6.0012.0014.0016.0001-11-2010 20:0013.03
5Sungai KelantanTambatan D'Raja1.003.004.005.0002-11-2010 05:002.28
6Sungai GolokJenob19.0021.5022.5023.5001-11-2010 14:0023.87
7Sungai GolokRantau Panjang3.007.008.009.0002-11-2010 13:0010.21
8Sungai SemerakPasir Putih0.502.002.503.0001-11-2010 12:001.64

RUJUKAN :
1. Hitam : Aras Normal
2. Hijau : Aras Berjaga - jaga
3. Kuning : Aras Amaran
4. Merah : Arah Bahaya (Banjir sudah).

0 ulasan:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...