Ranjau Perjalanan Hidup

Hidup Ibarat Roda, Ada Pahit dan manisnya.

^*^*^* KeReTa Ku SaVvY BuAt HaL *^*^**



Hai... balik raya kali nie... mengundang peristiwa pahit buat aku.... Tapi satu pengalaman yang tak dapat aku lupakan.... tanggal 21 november 2010, jam 9 malam.... peristiwanya berlaku selepas tol bentong (Tol
yang RM3 tue.... ) Beberapa kilometer selepas plaza tol bentong. Tetiba aku dan suami aku ternampak kumpulan asap berbau hanggit. Lalu bertanya aku pada suami ku.

Aku : "Abg asap ape tue kat depan kita nie..... " Dengan selamber suami aku menjawab.
Suami : " Ala... itu asap lori kat depan tue..... tak ada apenya.... lori tue enggine panas lah tue.... "
Aku : "Ehh abg bukan le .... kereta kita tue asap..... ketepi cepat...... ".

Aduh.... hati aku berdebar - debar.... korang bayangkan le... masa tue kitorg duk line tepi belah kanan... nak ke line belah kiri.... lorong kecemasan. Aduh.... dengan keadaan jem yang tak bergerak.... bertapa susahnya waktu itu..... Inilah sikap manusia.... dah tengok orang bagi lampu kecemasan.... nak ketepi.... tak ada satu buah kereta pun nak bagi laluan.... memang macam nie ke perangai rakyat malaysia yang pentingkan diri sendiri.... mana slogan yang sering di alu -alukan oleh kerajaan kita.... jadi lah pemandu yang berhemah... jangan pentingkan
diri sendiri...Bertolak ansurlah di jalan raya. Kalau kereta mati tengah jalan korang jugak yang susah. Jalan jadi makin jem... tak bergerak lansung... baru padan muka semua. Semua org nak cepat sampai ke rumah.
Perasaan itu memang tak dapat dinafikan bercampur pulak dengan letih. Tapi sikap timbang rasa
tue kena lah ada... jangan ikut hati sendiri aje. Berbalik cerita aku tadi. Akhirnya kami berjaya parking
kereta di bahu jalan kecemasan. Ramai jugak yang mengalami nasib seperti savvy.
Takut jugak duk tepi jalan tue... korang bayangkan le... dengan lori dan bas lalu dengan lajunya. Ish... terpikir juga di otak pikiran aku ini...
macam mane le kalau tetiba bas ke lori ke terlajak ke tepi jalan... mau sia -sia aje hidup.
Nasib baik ada jugak hamba allah kat situ yang tahu sikit pasal kereta.
Hamba allah : "Bakpo nie?"
Suami : "Kereto berasap abe... tetibo berasap.... air tangki penuh... dok tahu sebab gapo".
Hamba allah : "Emmm... kalu berasap lagu nie gak sokmonyo clush abis nie.... berapo lamo doh beli keto nie"?
aku : " Ado le dale 4 tahun doh... "
Hamba allah : " Dok pernoh tukar cluch lagi ko keto nie.... lamo doh tue... " Dalam pikiran aku terpikir... clush
kereta keni tukar jugak ke?. Mane le aku tahu bab - bab macam tue.

Suami : "Dok pernoh lagi... "
Hamba allah : "Patut le berasap... clush problem lah nie.... em.... tunggu dio sejuk dulu lah.... pah tue slow
slow gerok....... jange buko econ tue.... "
Suami : " ooo clush ko"? . Aduh.. dalam hati aku nie duk terpikir.... alos... keno tukar clush ko pulok.....
tetiba aku teringat pesanan abah.. jangan duk main sangat clush tue... lamo ke abis clush tue... oooo nie lah
baru kali maksud abah tue.... emmmm mano le aku tahu... dulu sokmo arwah abah nie ajo hok duk jago kereto aku...
Harap ko aku... m ano le aku tahu bab - bab semo nie......
Lamo jugok le lepok situ dalam 2 jam.... Kul 11 baru start balik perjalanan.... Jalan kejap hidung aku terhidu bau
hanggit.... Aduh.... macam mane nie.. jalan kejap doh hanggit pulak nie... pukul berapa nak sampai nie.... em... tapi nasib baik le
masa tue dah dekat dengan RnR genting sempah.... rehat le kat situ 2 jam lagi.... siap makan ape semua...
Kul 2 bergerak le slow2 sampai ke Tol gombak. Selamat sampai tol gombak berhenti lagi rehat dalam 30 minit...
lepas tue dalam jam 3 pagi kami selamat sampai di rumah.

Aduh..... savvy.... savvy.... merajuk mu sampai macam tue sekali.... sanggup kau jemur tuan
kesayanganmu ini di tengah- tengah malam di tepi jalan. Beratap kan langgit....
berhujankan embun pagi.... aduh.... sampainya hati mu..... cukup - cukup le rajuk mu itu.



0 ulasan:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...